Bidatın iyisi Kötüsü Olur mu?

Ocak 11, 2007 at 23:30 p 1 yorum


(…) “Küllu bid’atin dalaleh ve küllu dalaletin finner” hadisi şerifi var malum. Peki burada “küllü” (hepsi) kelimesi var iken bidatın hasenesi veya seyyiesi olur mu?”


Cevap

Soruda Arapça okunuşu verilen “Her bid’at dalalettir ve her dalalet (sahibi) ateştedir” rivayetinin sahih bir hadisin bir bölümü olduğunu belirterek başlayalım. Muhtelif Hadis kaynaklarında Efendimiz (s.a.v)’in, bu sözü farklı bağlamlarda söylediği nakledilmektedir. Hepsinin ortak noktası, İslam’da sonradan ortaya konan (muhdes) söz, iş ve uygulamaların bid’at ve her bid’atın dalalet olduğudur. Buradan, Efendimiz (s.a.v)’in bu cümleyi farklı ortamlarda ve farklı siyak-sibak içinde ifade buyurduğu sonucunu çıkarabiliriz. (Rivayetin farklı varyantları için bkz. Müslim, “Cumu’a”, 43; Ebû Dâvûd, “Sünnet”, 6; en-Nesâî, “Iydeyn”, 21; İbn Mâce, “İmân”, 6-7; Ahmed b. Hanbel, III, 310, IV, 126; ed-Dârimî, “Mukaddime”, 16…)

Konuyla ilgili rivayetlerin tamamını bir arada değerlendirmeye almazsak, ulemanın “bid’at-ı hasene–bid’atı seyyie” ayrımının bu hadise açıkça aykırı olduğunu söylemek kaçınılmaz olur. O halde ulemanın bu ayrımını neye dayanarak yaptığını ortaya koymak durumundayız.

Konuyla ilgili rivayetlerden birinde Efendimiz (s.a.v)’in şöyle buyurduğu nakledilmiştir: “Bizim şu işimizde (din konusunda) ondan olmayan bir şey ihdas eden kimsenin bu ameli merduttur.” (el-Buhârî, “Sulh”, 5; Müslim, “Akdıye”, 17; Ebû Dâvûd, “Sünnet”, 5-6; Ahmed b. Hanbel, VI, 240, 70…)


Bu rivayeti hesaba katarak düşündüğümüzde, “dalalet” olarak tavsif edilen bid’atın, dinde bir asla dayanmayan, Şer’î kavaid ile çatışma halinde olan iş, söz, davranış ve uygulamaları anlattığı sonucuna ulaşırız. Zira rivayette, merdut olma özelliği, dinde bir asla dayanmama şartına bağlanmıştır.

Öte yandan yine Efendimiz (s.a.v)’in şöyle buyurduğu sabittir: “Kim iyi bir sünnet ihdas ederse (güzel bir çığır açarsa) onun sevabı ve onunla amel edenlerin sevabının misli –kendilerininkinden bir şey eksilmeksizin– ona verilir. Kim de kötü bir sünnet ihdas ederse (kötü bir çığır açarsa) onun günahı ve onunla amel edenlerin günahının misli –onlarınkinde bir azalma olmaksızın– kendisine yüklenir.”(Müslim, “Zekât”, 69, “İlm”, 15; et-Tirmizî, “İlm”, 16; İbn Mâce, “İmân”, 14; Ahmed b. Hanbel, II, 504, IV, 360-1…)

Bu rivayet de, dinde sonradan ortaya konan her uygulama ve işin, sahibini ateşe götürücü bid’at olmadığını, bu özellikte olanların Kur’an, Sünnet ve Şer’î kavaid ile çelişen “kötü” çığırlar olduğunu ortaya koyan temel referanslardan birisidir.

Kitap ve Sünnet’e uygun olarak ortaya konan bid’atların “bid’at-ı hasene”, bunlara aykırı olanların ise “bid’at-ı seyyie” olduğunu söyleyenlerin başında İmam eş-Şâfi’î gelmektedir. (Bkz. Ebû Nu’aym, Hilyetu’l-Evliyâ, IX, 113) Ondan sonra da bu ayrım benimsenip paylaşılagelmiştir.
Bu ayrımı reddetmenin pratik bir anlamı olmadığı gibi, böyle bir tavır, yukarıda naklettiğim türden rivayetlerle de muaraza teşkil eder. Selef döneminden itibaren güzel, faydalı, Din’de bir asla dayanan ve Kur’an ve Sünnet ile çelişki/çatışma arz etmeyen uygulamaların benimsenegeldiği, diğerlerinin de reddedildiği bir vakıadır.


Ebubekir Sifil-Milli Gazete

Entry filed under: Bidat. Tags: .

sakalımı uzatıp kesiyorum.. ama kesmesi harammış? Bazen bir istek oluyor içimde Nefs diyorlarmış buna.Nefsimi Yenmek İstiyorum Ama söz Geçiremiyorum..?

1 Yorum Add your own

  • 1. mucahit  |  Mayıs 3, 2007, 23:30 p

    “Kim iyi bir sünnet ihdas ederse (güzel bir çığır açarsa) onun sevabı ve onunla amel edenlerin sevabının misli –kendilerininkinden bir şey eksilmeksizin– ona verilir. Kim de kötü bir sünnet ihdas ederse (kötü bir çığır açarsa) onun günahı ve onunla amel edenlerin günahının misli –onlarınkinde bir azalma olmaksızın– kendisine yüklenir.”

    bu hadisden kasdın ibadet maksadıyla yapılan eklemelerin iyi oldugunu söylemek dogru değildir. dine ekleme yapmadan dinin emrettiği işlerde bir yol amel işerse ona ve onunla işleyenlere sevap vardır. Mesela cami yaptırmak bu bidat değildir, dine ekleme olmadıgı için değildir.

    mesela hadis kitabı yazma buhari ,müslim, tirmizi, ebu davut gibi okundugu sürece onlara bu hayırlı işlerinden dolayı sevap vardır.

    şu ayrımı iyi yapmak lazım kıtap ve sunnette olmayan ve sahabenin uygulamadıgı ibadet maksatı ile ilgili işleri yapmayı bu hadisin kapsamına girdiğini söylemek büyük cehalettir.

    hz. ömer r.a. buyuruyor “insanlar güzel görsede her bid at sapıklıktır.” bunu geçelim efendimizin sözleri var bu konuda ve allah c.c. dinini kitabında tamamladıgını kemale erdirdiğini beyan ediyor rasulullah bizi sonradan çıkarılan işlerden sakındırıp kendi çağdaşlarına sonrakılere ve onlardan sonrakılere uymaya çagırıyor.

    mevlid, mirac, hicret, regaib, vs,, geceleri ibaDET MAKSADI İLE ihya etmek o gunlerde toplanmak ve ibadetler yapmak bid attir.
    ve “her bidat bir sünneti imha eder”

    “deki eğer allahı seviyorsanız bana uyunkı allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın…”

    SİZE NE OLUYOR Kİ ALLAH RASULUNUN HAYATI ORTADA İKEN SAHABESİNİN TAVRI ORTADA İKEN KENDİ REYİNİZİN ZANNINIZIN PEŞİNE DÜŞÜYORSUNUZ.

    “BENİ KENDİ NEFSİNDEN ÇOK SEVMEDİKÇE İMAN ETMİŞ OLMAZSIN YA ÖMER..”

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kitap indir

Gençliğin imanını sorularla çaldılar Pdf formatında indirmek için resmin üzerine tıklayınız. Kitap hakkında daha fazla bilgi edinmek yada farklı formatta indirmek için buraya tıklayınız.

Blog Stats

  • 1,888,852 hits

GençMücahid.Net


%d blogcu bunu beğendi: